DEEL1: 3-daagse Jungletour Raleighvallen Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisa Eline - WaarBenJij.nu DEEL1: 3-daagse Jungletour Raleighvallen Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisa Eline - WaarBenJij.nu

DEEL1: 3-daagse Jungletour Raleighvallen Suriname

Blijf op de hoogte en volg Lisa

22 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Met veel spanning wachten op Diego, de gids dat ons kwam ophalen thuis. 8u. was afgesproken tijdstip, maar natuurlijk op Surinaams tempo betekent dit half 9. Alles inladen in een klein busje en met 3 achteraan zitten. Zo begon onze trip naar Ralleighvallen. Eerste stop was bij de markt van Lelydorp, daar kocht onze kokkin enkele ingrediënten voor de Sautosoep van woensdag. Toen ze dat vertelde kon onze dag al niet meer stuk!!! Na de inkopen reden we verder naar Zanderij, waar het laatste winkeltje was waar we iets konden kopen, daar aten we een lekker ontbijtje met fruitsap en een sandwich met kaas. Jummie! En toen begon de tocht… met een busje voor 180 kilometer op een rode hobbelige bauxietweg, net zoals een attractie werden we helemaal door elkaar geschud, maar de sfeer was op en top! Na al zoveel bomen, jungle en groen te zien, bleven we de hele weg verbaasd door de mooie natuur die Suriname ons te bieden heeft. Prachtig gewoon! Ook kwamen we enkele indianendorpjes, kreken en houten bruggetjes tegen die de rijdende tocht nog zo veel spannender en spectaculairder maakten! Na 4 uur rijden kwamen we aan in een marrondorpje. HEEEY, HALLOW... Onze gids Diego kende iedereen in het dorpje, hij is namelijk van deze buurt afkomstig. En na zo een lange tocht, moest Lisa natuurlijk pipi doen... Een babbeltje doen met een indiaans mevrouwtje voor het toilet en ze wees ons alles aan... Neem daar een emmer met water om door te spoelen... Wel avontuurlijk :) wij stonden versteld van het mooie dorpje, de straathonden, de kindjes... we zouden er wel willen wonen. Alle luxe achterlaten...
We kwamen na 5 min. rijden aan bij onze boot? Boot? Koraaltje!!!
Wow gaan wij hierin 2 uur in varen? TUURLIJK ! Alles overladen van bus naar bootje... Loodzware koelboxen, hangmatten, muskietennetten, alles in de boot. Goed evenwichtig stapelen zodat onze boot niet kapseist :) en daarbij kregen we onverwachte hulp van 2 bewoners uit het dorpje. Zo vertrokken we voor een vaartripje naar ons verblijf op Ralleighvallen. We werden na 10 minuten goed gedoopt door de regen. Jaja.. Een zwemvest is toch handig als hoofdkapsel :). En na regen komt... ZONNESCHIJN! Even stoppen midden in de Coppenamerivier op een zandbank om een plonsje te wagen. Oei, geen bikini aan... Tja! Dan maar met alles erin :) zalig temperatuurtje! Varen, varen, varen... Kijk daar een toekan! Waaaaw! Stil varen... Hier kan je kaaivrouwen zien. WHAAAT? Ja, geritsel daar... Een schuwe kaaiman die in het water vluchtte. Dat hebben we ook eens gezien :) papegaaitje in een boom... Zo super om alles eens in levende wilde verschijning te zien en niet in een kooi in de zoo... :) De gids had ook enkele vruchten mee. De cacao, wat is dat? Wel een oranje bruinachtige vrucht waar er allemaal hele kleine pitjes inzitten, waarvan je het vruchtvlees kan eten, net even lekker als snoepjes :) naast de cacao kregen we minivrucht die naar pruimen smaakte, deze gebruiken ze als aas om vissen te vangen. Tiens, heb je geen vlees of wormen nodig? Nee hoor! Hier zijn de vissen vegetarisch - fruitvissen. Wel grappig om te horen. Maar het bestaat dus echt :) Ook waren er op enkele rotsen reigers te zien en qua geluid komt de brulaap toch op de eerste plaats! Vandaar wordt hij waarschijnlijk brulaap genoemd :) even aftellen... 10-9-8...1... Oooh, van achter een bocht was Voltzberg te zien, de berg die we morgen zullen beklimmen. Na 2u. varen en dieren spotten, kwamen we aan in ons droomverblijf... een grote stelling stond gebouwd om hangmatten in te hangen... Een uitzicht vanuit je hangmat op Coppenamerivier, rotsen, stroomversnellingen en totempalen van de indianen. Droomuitzicht en adembenemend. Je staat op met zo een uitzicht! Al snel installeerden we onze muskietennetten aan onze hangmat en klaar is kees. De 3 dagen in hangmat slapen worden onvergetelijk! Oe oe oe oe... Hier neem snel een banaan om de aapjes te voederen... Ooooh! Vlak bij onze hangmatten zit er in een boom een nestje vol met doodkopaapjes. We gaven ze enkele kleine bananen. Superschattig! Ook een aapje met een kindje op haar rug. Magnifiek om wilde aapjes gewoon eten te kunnen geven! Even een hapje eten en dan klaar voor een korte boswandeling in het donker op zoek naar tarantula's, 1 van grootste spinnen ter wereld. En ja! Deze hebben we gespot! Wel akelige beesten, maar toch een ervaring rijker :) naast tarantula's enkele nachtvogels, grote nest bijtende mieren op Eline haar voet en grote padden... Daarna keerden we terug naar ons nederig stulpje op zoek naar onze bikini om nog een plonsje te wagen onder de sterrenhemel. Ontspannend na een lange reisdag en zo zat onze eerste dag binnenland er op.

Waarvoor wordt een hangmat gebruikt in België? Chillen! Waarvoor wordt een hangmat gebruikt in Suriname? Slapen! En daar ging onze eerste nacht slapen in een hangmat. Eerste troef: er veilig en wel in geraken, even een jumpke :) en nu hopen dat we er nooit van een meter hoog gaan uitvallen! Neen dat gebeurde niet en we hebben heerlijk geslapen :) wel met de allerlei zelfreddende middeltjes: ooglapjes, want om half 7 komt hier de zon op en dat is net iets te vroeg om op te staan :). Wel hoor je midden in de nacht bovenaan je hut heel wat geritsel... Vleermuizen?! Oke, die diertjes moeten ook slapen, hoe meer zielen hoe meer vreugde, maar toch wel aanpassen. Het idee dat je een uurtje geleden vlak bij jouw hut een tarantula hebt gespot. Is soms beetje angstwekkend om in slaap te vallen.