Stage-ervaringen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisa Eline - WaarBenJij.nu Stage-ervaringen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisa Eline - WaarBenJij.nu

Stage-ervaringen

Blijf op de hoogte en volg Lisa

27 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Deze week was het voor ons de eerste keer dat we de volledige klas van 8u tot 12u zelfstandig overnamen. Deze 4 uren zijn in vergelijking met België helemaal niet lang, maar hier voelt dit wel lang aan! De warmte, de drukte van de kinderen, geen speeltijd... Voor onze bachelorproef introduceerden we ook al de individuele pictogrammen voor de kleuters. De leerkrachten en de kleuters waren tevreden. De stoelendans die we eraan gekoppeld hadden om deze pictogrammen aan te brengen was heel erg geslaagd. Schudden met de billen, zakken door de benen, shaken met hun kontje... So you think you can dance is er niets tegen! ;) Na wat schouderklopjes van één van onze stagebegeleidsters van de hogeschool, voelden we toch dat de klasovername goed was gestart. Verder deden we nog stempelen met appels en verf, supertof voor de kleuters, want hier werken ze niet veel met verf en het gaf een leuk resultaat. Ook moesten de kleuters nog peren uitprikken en de juiste grootte van de peer op het sjabloon kleven. Hiervoor hebben we heel veel peren mogen tekenen, voor 38 kleuters... Dromen van appels en peren!

Ook hebben we zelf werkblaadjes voor de kleuters getekend. Hier hebben ze elk een eigen werkboekje, maar deze zijn nooit per thema. Wij hebben hun boekje dan niet gebruikt en hebben dan maar zelf een werkblaadje gemaakt dat wel aansluit bij het thema 'gezonde voeding'.

Dinsdag was alweer een vrije dag voor ons 'Dag van de Revolutie'. Samen met de Nederlanders en turnjuf Mireille, die we hier hebben leren kennen van op de stageschool, gingen we naar Colakreek. Dit is een ontspanningsoord met bruin water net zoals cola, vandaar de naam. Het is heel zuiver en proper water. De dag was echter niet zo goed begonnen, een lekke band :(, maar dit was al snel opgelost door één van de werkmannen. Na een lange rit naar Colakreek genoten we van de zon en het lekkere eten. Jammer bleef de zon niet lang van de partij en kwamen er helse regenbuien. Niets hield ons tegen en we speelden voetbal en volleybal met enkele Surinamers in de gietende regen.

Vandaag waren we even terug op het CPI, de hogeschool. We werden uitgenodigd voor een infomoment i.v.m. het kinderboekenfestival. Volgende week is het voor ons geen stage, maar moeten we 5 dagen deelnemen aan dit festival. Het is een enorm groot festival waar heel veel scholen naar toe komen uit Paramaribo. Wel 1000 kinderen komen er in de voormiddag om verschillende sessies te volgen. Zelf begeleiden we per twee 6 x 30 kinderen op 1 voormiddag. Wat we precies moeten doen en welk standje we zullen krijgen, weten we pas 30 minuten op voorhand. Dit wordt spannend... en veel improviseren. Verdere info hierover volgt dus later! ;) Na het infomoment gingen we nog eens langs bij de directeur en hadden we een lange babbel. Hij was geïnteresseerd over onze stages en bachelorproef. Hij was erg enthousiast over de pictogrammen en we stelden voor om dit idee voor te stellen aan de studenten en docenten op de hogeschool. (Individuele pictogrammen voor elke kleuters zijn hier helemaal niet gekend.) Tegen dit voorstel zei hij geen 'neen' en al snel werd er een datum uitgekozen voor onze presentatie. We mogen dus voor docenten en leerlingen ons project rond pictogrammen voorstellen in de aula. Spannend! Dat was wel even schrikken! Voor zo een grote groep speken met een micro, slik, slik! Maar we zijn hierover wel trots op onszelf dat we deze uitdaging aangaan en we hopen hiermee iets positiefs bij te dragen aan de leerkrachten in spe in Suriname. En misschien nemen ze het gebruik van individuele pictogrammen in de kleuterklas wel over! Dat zou geweldig zijn!

We zijn hier nu al dag 41, niet te geloven! Wow! De tijd vliegt hier voorbij... Ondertussen zijn we het Surinaamse leventje al wat gewoon. Hier zullen we zeker en vast nog 4 weken met volle teugen van genieten!

Tot ons volgend verslag!

Groetjes uit Paramaribo xxx

• 28 Februari 2014 - 09:14

Melissa Ide:

Hallo daar!

Ik merk dat jullie het daar super naar jullie zin hebben, jullie komen toch nog wel terug :-)? En wat jullie al allemaal bedacht hebben om de kindjes bezig te houden en spelenderwijs te leren, is echt tof en origineel. Maar het blijft natuurlijk ook een avontuur die jullie niet snel zullen vergeten! Geniet ervan want de tijd vliegt inderdaad voorbij. Blijf ons verder op de hoogte houden, ik vind het alleszins spannend wanneer ik weer een bericht van jullie ervaringen zie verschijnen!

Groetjes en veel plezier!

• 28 Februari 2014 - 10:26

Martine Verhelst:

Dag meisjes

Alweer een boeiend en mooi verhaal over jullie stage.
    Proficiat hiervoor!
    En ik... ik sta al in mijn startblokken hoor! Tot morgen.
    Dikke kus, mama Eline

• 01 Maart 2014 - 11:24

Oma:

Ja Lisa en Eline wat een opdrachten je moet doen fantastisch zeg ;;;;

• 02 Maart 2014 - 16:06

Papa Jan:

Alweer een warm verslag dito foto's die ons doet wegdromen!
    Geniet nog van jullie laatste weken.

Papa Jan

• 03 Maart 2014 - 09:44

Nele:

Dag Lisa en Eline,

Geweldig om jullie ervaringen te lezen. Ik droom even helemaal mee... Trots dat jullie dit al konden bereiken!
    Geniet ervan en veel succes deze week!

Groeten,
    Nele Werbrouck