Happy Valentine in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisa Eline - WaarBenJij.nu Happy Valentine in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisa Eline - WaarBenJij.nu

Happy Valentine in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Lisa

14 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Zoals elke andere stagedag fietsen we naar het schooltje. Wat we jullie nog niet verteld hebben, is dat we elke keer opnieuw verbaasd zijn van een bepaalde woonst die we dicht bij onze school tegenkomen. De woonst is gelegen in een drukke straat met gewone stenen huizen, maar op de hoek van die straat is er plots een stukje 'oerwoud' met heel veel palmbomen en groen. Tussen het groen staan verschillende houten 'hutjes' waar we keer op keer naar staren. Het is ongelooflijk en onbeschrijflijk om te zien, maar ze trekken telkens opnieuw onze aandacht. Elke ochtend zien we er dan ook vrouwen lopen met kleurrijke doeken om hun middel. Hier hebben we al veel verschillende huizen, hutjes... zowel rijkdom als armoede gezien, maar toch kunnen we deze woningen er moeilijk mee vergelijken. We zouden heel graag eens kennismaken met deze levensstijl en zijn nieuwsgierig naar de binnenkant van deze woningen. We weten dat dit onmogelijk is, maar het is ons toch gelukt om even snel een foto te maken van op onze fiets...

Vandaag hebben we samen een poppenspel gedaan, met de twee kleuterklassen samen. Het thema is 'gezonde voeding', dus hebben we met een appel, banaan en wortel een poppenspel gespeeld. Even oogjes en mondjes tekenen en wat een leuke wezentjes hadden wij gecreëerd. :) Een poppenkast hebben ze hier niet, dus even tafels op elkaar zetten, een doekje en klaar is kees.
Verbazingwekkend was het heel stil aan de overkant van de tafel, waarschijnlijk door het onbekende liedje van Samson en Gert die in ons poppenspel voorkwam. De verwonderde gezichtjes van de kinderen zagen we achteraf op de foto's die de juffen genomen
hadden. Ook altijd leuk om jezelf eens bezig te zien op video. Naar het einde van de schooldag werd Valentijn gevierd. Alle kleuters kwamen samen bij de hoofdkleuterleidster en zongen liedjes over 'elkaar liefhebben'. Vervolgens kregen ze een mooie zelfgemaakte roos opgespeld op hun borst. (Die de hoofdkleuterleidster allemaal zelf gemaakt had) 'Juf Eline en juf Lisa, kom eens', riep de hoofdkleuterleidster. 'In naam van alle kleuters en van de leerkrachten een Happy Valentine en veel liefde toegewenst' en ondertussen speldde ze een grote roos op ons borst. Wat waren wij vereerd met hun liefde. Toen we dachten dat de 'Valentijn- bijeenkomst' voorbij was, kregen de kleuters nog een mooie roze lolly! Ook kwam juf Glenda met een mooie schotel in de klas met lekkere loempia's en vleeskroketten met een passend sausje voor ons en de leerkrachten. Als kers op de taart kregen we ook nog eens een plastieken roos waar 'I love you' op staat. We werden hier dus erg verwend op Valentijn. Het is niet de eerste keer dat we verwend worden, vaak krijgen we ook een sapje overdag, krijgen we pap mee naar huis en soms ook wat koeken. We bedanken de hoofdkleuterleidster elke keer opnieuw, maar telkens zegt ze met een brede glimlach 'Geen dank, jullie bedankt!' Heerlijk om hier zo aanvaard te worden in deze andere cultuur. Voor jullie ook een heerlijke Valentijn, al is de dag voor jullie bijna om.

Tot de volgende keer!

• 15 Februari 2014 - 18:42

Opa En Oma:

Ook voor Lisa en je vriendin veel vriendschap
    toffe teksten

• 16 Februari 2014 - 10:51

Veerle:

Hier was Valentijn ook leuk hoor! :-)

Lisa

Wij zijn Lisa en Eline, 2 vriendinnen en we zitten in ons laatste jaar kleuteronderwijs aan Artevelde Hogeschool in Gent. Graag willen wij de uitdaging aangaan om naar Suriname te trekken, waar we stage zullen lopen en daarnaast werken we ook onze bachelorproef uit. We verblijven 2,5 maand in Suriname, alvast een avontuur om naar uit te kijken! Veel leesplezier op onze blog! Groetjes & tot ziens! ("mo syi") Lisa & Eline

Actief sinds 15 Jan. 2014