Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisa Eline - WaarBenJij.nu Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisa Eline - WaarBenJij.nu

Stage

Blijf op de hoogte en volg Lisa

06 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Lisa is ondertussen terug in topvorm en beiden hebben we al enkele activiteiten gegeven aan de kinderen. Dinsdag had Eline haar juf een dagje verlof en dus stond de hoofdkleuterleidster (juf Glenda) in de klas. Dit was een aangename ervaring om eens een andere juf aan het werk te zien. Je merkt al snel heel wat verschillen en de afwisseling was wel eens leuk. Ook die dag was er een jarige in de klas. Dit viel heel snel op.. Jovaro de jarige kwam heel netjes de klas binnen zonder uniform van de school. Hij had een nette roze polo aan, spierwitte broek en splinternieuwe witte sandalen. Zijn haren waren netjes geschoren in een mooi motiefje en tenslotte had hij een mooi gouden armband en ketting aan. Toen hij in de klas kwam gaven de kinderen hem een handje. Ik had al gehoord dat hij jarig was, maar dat de kinderen spontaan een handje gaven juist omdat hij jarig was.. Dat was iets nieuws. Wanneer de leerkracht binnenkwam feliciteerde ze hem en zij gaf hem een hand en daarna ook nog een knuffel. De wijze woorden van de juffen zoals: ‘Ga je braaf zijn?’ Heb ik zowat van elke leerkracht gehoord die Jovaro feliciteerde. De verjaardag werd gevierd, het laatste uurtje op school. De mama kwam plots binnen met een reusachtige taart van Winnie the Pooh, drankjes voor elk kind en nog eens een snoepzak voor elk kind. Al snel begon het feestje en werd er veel gezongen. Juf Glenda deed me lachen toen ze de taart in Jovaro zijn gezicht duwde. Ik wist niet wat ik zag en dit had ik niet zien aankomen. Gieren van het lachen natuurlijk! (Zie foto’s)
Gisterenavond hebben we bezoek gehad van twee Surinaamse vrouwen, mama en dochter. Silke heeft met hen contact kunnen opnemen via, via. Hierdoor hadden we een heel gezellige en interessante babbels. De mevrouw kan voor ons heel wat uitstappen regelen en tijdens ons laatste periode hier in Suriname kan ze eventueel een reisje naar het binnenland regelen. De vrouwen waren heel vriendelijk en lief. De lieve Indiaanse oma wou alvast heel graag met ons salsa dansen en wou al meteen een afspraakje maken. Ook beloofde ze ons een afscheidsfeestje te geven, voor ons vertrek terug naar België. We kennen ze nog maar net, en al sprake van een feestje! En ohja, zondag hebben we een afspraakje in de kerk. De dochter moet dan zingen in een koor en nodigde ons met heel veel enthousiasme uit. Haar enthousiasme heeft ons meteen overtuigd en we zijn allemaal heel benieuwd naar deze samenkomst, waarbij vrolijke liederen gezongen worden. En ja, de Surinaamse kerk zal iets meer ambiance hebben dan de kerk in België :)
Vandaag hadden we een kort bezoekje op onze stageschool van ‘Goofy, Mickey Mouse en Donald Duck. Al snel klampten enkele kleuters rond juf Lisa en begonnen te huilen. De kinderen bij juf Eline daarentegen waren dolenthousiast. Hoe sommige kindjes toch kunnen verschillen hé? Dit bezoek van de Disneydieren was omdat het binnen twee weken carnaval is. Daarnet tijdens onze terugkeer naar ons huisje keken Lisa en ik verbaasd achterom tijdens het voorbij fietsen van een Surinamer met dreadlocks. De man was behoorlijk oud en had dreadlocks, neen niet tot aan zijn poep maar tot aan zijn voeten! Iets voor in het Guinness World Records boek misschien? :) Sommige dreadlocks waren dan ook nog eens zo’n 5 cm dik en waren grijs! Jammer dat we dit niet konden fotograferen, maar het zit in elk geval in ons geheugen gegrift.
Schilderen, tekenen, uitknippen staat op het programma deze namiddag. Met een beetje muziek en allemaal samen is dit altijd heel plezant!

Tot ons volgend verslagje voor ons komende spannende weekend!
Groetjes

• 06 Februari 2014 - 20:17

Caroline En Jan:

Een heel mooi verjaardagskroontje en een tip om te onthouden .... slagroom ... lekker!!!

• 06 Februari 2014 - 21:19

Juf.Monique :

Dag Lisa en Eline

Heel leuk om de verslagjes te lezen!
    Wat schattige kleuters!!!
    De brief met wat nieuwsjes is onderweg...
    Heel veel plezier daar in Suriname!!!
    Superveel groetjes!!!

Lisa

Wij zijn Lisa en Eline, 2 vriendinnen en we zitten in ons laatste jaar kleuteronderwijs aan Artevelde Hogeschool in Gent. Graag willen wij de uitdaging aangaan om naar Suriname te trekken, waar we stage zullen lopen en daarnaast werken we ook onze bachelorproef uit. We verblijven 2,5 maand in Suriname, alvast een avontuur om naar uit te kijken! Veel leesplezier op onze blog! Groetjes & tot ziens! ("mo syi") Lisa & Eline

Actief sinds 15 Jan. 2014