Verslagje over stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisa Eline - WaarBenJij.nu Verslagje over stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisa Eline - WaarBenJij.nu

Verslagje over stage

Blijf op de hoogte en volg Lisa

29 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Ondertussen zijn we het ritme van het opstaan om 6u15 al helemaal gewoon. ☺ Toch is het even pieken om op te staan, want de Surinaamse straathonden in deze stad geven graag meerdere nachtconcerten, wat ons wel eens wakker houdt.
Het begint bij ons te kriebelen om zelf activiteiten te mogen geven. Van het observeren worden we een beetje moe., liever het doe-werk en echt lesgeven!
Wel hebben we onverwachts al eens mogen zingen met de kleuters, zo worden de kleuters ook gewoon dat wij ook juffen zijn en dat ze ook naar ons moeten luisteren. Lisa zong reeds een liedje over de krokodil en de oerangoetang en Eline zong een welkomstliedje en het liedje ‘Hoofd, schouders, knie en teen’. Lisa moest haar tekst over de krokodil wel wat aanpassen want dat kennen ze hier niet, hier zijn het namelijk kaaimannen.
Voor de eerste keer zagen we hier ook een vouwactiviteit, wat toch wel veel moeilijker was dan de vouwactiviteiten in de Belgische kleuterklas! Zeker in 8 stappen, terwijl bij ons maximum 3!
Ook bij het aanleren van de dagen maakten we het iets leuker door eens een liedje te zingen.
Af en toe begeleidden we zelf eens een klein groepje of hielpen we de kleuters met hun werkjes. Zoals reeds gezegd wordt er hier lesgegeven aan bankjes en zeggen de kleuters na wat de juf zegt en dit met veel herhaling na elkaar. Dit is nog altijd een beetje wennen voor ons en alle dagen komen er wel nieuwe dingen naar boven waarbij we vraagtekens hebben of waarbij we wat moeite hebben. Er wordt hier veel van de kleuters verwacht en elke kleuter moet mee kunnen. Wanneer dit niet zo is wordt er gezegd dat hij/zij beter moet opletten. Een voormiddag school gaat snel voorbij, maar in de namiddag hadden we voldoende werk om ons bezig te houden. Samen brainstormen voor onze eerste activiteiten, op zoek gaan naar materiaal, lesvoorbereidingen maken…. Vandaag hebben we heel wat primitief geknutseld. In ons huisje kunnen we niet een afbeelding meerdere malen afprinten, kleuren en lamineren. Dus dan maar zelf verschillende keren tekenen, inkleuren, uitknippen en vervolgens op karton kleven zodat het stevig is. We zijn geen tekentalenten dus vinden we de nodige middeltjes uit om dingen over te tekenen. We verklappen graag ons trucje. We zoeken een afbeelding op google, leggen ons blad op ons scherm, waardoor de lijnen op het blad zichtbaar worden zodat we het kunnen doortekenen. Het is eens iets anders! ☺ Morgen gaan we met de kleuters naar de dierentuin, niets nieuw voor ons, want deze kennen wel al op ons duimpje ☺ ! We zijn al benieuwd naar de reacties van de kleuters bij het zien van alle dieren. Morgen is onze laatste stagedag van deze week want vrijdag is het hier Chinees Nieuwjaar. Dit is deze week beslist door het ministerie.

Tot de volgende!

• 30 Januari 2014 - 10:48

Opa En Oma:

Ja meisjes dat is dik in orde hoor

Lisa

Wij zijn Lisa en Eline, 2 vriendinnen en we zitten in ons laatste jaar kleuteronderwijs aan Artevelde Hogeschool in Gent. Graag willen wij de uitdaging aangaan om naar Suriname te trekken, waar we stage zullen lopen en daarnaast werken we ook onze bachelorproef uit. We verblijven 2,5 maand in Suriname, alvast een avontuur om naar uit te kijken! Veel leesplezier op onze blog! Groetjes & tot ziens! ("mo syi") Lisa & Eline

Actief sinds 15 Jan. 2014