Verjaardag Celine+ bachelorproef - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisa Eline - WaarBenJij.nu Verjaardag Celine+ bachelorproef - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisa Eline - WaarBenJij.nu

Verjaardag Celine+ bachelorproef

Blijf op de hoogte en volg Lisa

19 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Op 18 februari was de 21e verjaardag van Céline. Dit mochten we natuurlijk niet zomaar laten voorbijgaan dus was vroeg opstaan noodzakelijk om een leuke dag vol verrassingen te bezorgen. Samen met Silke zorgden we voor een luxe ontbijt met wentelteefjes, beschuitjes met speculoospasta, broodmand, glazen fruitsap, Kidibull en roze versieringen zoals ballonnen en slingers die Eline en ik stiekem hadden gekocht in de Party-winkel ☺. (Céline houdt namelijk heel erg van het kleur roze ☺) Ja,ja, ze moest toch een traantje wegpinken. Want een verjaardag vieren zonder familie en zo ver van huis... Wij zouden het ook wel lastig hebben.
Na een uitgebreid ontbijt kwam de tweede verrassing, 6 cupcakes ☺ werden afgegeven door 2 plaatselijke vriendinnen. Amai, de suikerpasta was alleszins dik in orde!
‘Je moet dansen op een verjaardag’, zei Vanessa en al snel toverde ze enkele Surinaamse nummers via DJ Youtube. Ook deden we met ons feesthoedje de limbo… Dikke pret ☺
Ja,ja, de leuke dag is zeker nog niet voorbij! Op de middag een hapje gegeten in de Zus & Zo en daar kregen we onverwachts bezoek van een oude zenuwachtige Nederlander. ‘Wie zijn jullie eigenlijk? Ik zie hier zoveel blanken in Paramaribo maar vraag me al een lange tijd af wat jullie hier doen?’ We legden alles met handen en voeten uit, en achteraf feliciteerde hij ons. ‘Veel Succes in jullie verdere leven’ Toch wel lief die man…

Na de overheerlijke Griekse salade & tosti met tomaat en kaas… stond er ook werkdag op de menu! Ja, bachelorproef en stagevoorbereidingen. Enkele uurtjes was de computer onze beste vriend. Maar rond 17uur werden we gestoord! Natuurlijk, onze laatste verrassing voor Céline! ‘Hallo dames’, een lieve Surinaamse welnessdame die ons een prachtige avond bezorgde met gezichtsmassage, pedicure maar tegelijk zeer geïnteresseerd was in de Belgische studentes.
Zo een lieve, zachte, verlegen persoon… het was zo leuk om met haar te praten over de vele verhalen uit Suriname, ze praatte over zichzelf, haar droom om te studeren in België. Luisteren deden we… en het was zo leuk!
En zo was dit de goede afsluiter van de 21e verjaardag van Céline in Suriname…
Ah neen! Nog iets vergeten, ’s avonds bestelden we nog een Surinaamse pizza!

Maar na alle letterlijke ‘verwennerijen’ is het deze week ook bachelorproefweek. Deze week werken we elke dag aan onze proef. Voor onze stageschool ontwerpen we een pictogrammenpakket met daarin een symbool voor elke kleuter om op hun schrift te hangen, aan hun stoelen, enz... Zo hebben Eline en ik 25 verschillende symbooltjes gezocht rond thema Suriname, getekend en 5x gekopieerd… dus 125 symbolen werden manueel ingekleurd…. Toch alles beetje onderschat? We voelden ons letterlijk terug kindje door al het kleuren. Van een schildpad, kaaiman, papegaai tot een brommer, auto…

Na goed doorkleuren, begonnen we aan het ontwerpen van de klanken. Doordat hier in Suriname de kleuters al klanken zoals ‘dit is de klank aa, met bijpassend gebaar’ leren, ontwerpen wij voor elke klank 2 woorden waarvan we telkens een prent maken, die de klanken beter ondersteunen. Het hele alfabet aflopen en per letter 2 woorden zoeken, tekenen & inkleuren… Het was een werkje! We hebben ze eens geteld, en het zijn er toch zo’n 75… ! Maar met wat achtergrondmuziek, leuk gezelschap vliegt dit wel snel voorbij!
Vanaf volgende week moeten wij ook de hele klas overnemen (zoals in België) dus naast bachelorproef ook nog werken voor stage. Activiteiten zoeken in thema ‘gezonde voeding’, uitschrijven, materialen zoeken, winkels zoeken in Paramaribo… Soms wel een grote uitdaging maar hier in Suriname kunnen we toch wel zeggen dat we 2 creatieve dames zijn.
De klas overnemen is hier wel helemaal anders. Hier zijn er geen zelfstandige activiteiten maar er wordt echt gewerkt met de kleuters. Kleuters krijgen gedurende de week 4 opdrachten die ze moeten maken tegen de vrijdag. Hier leggen ze vooral de nadruk op werken, stil zitten, goede houding hebben… Daarnaast wordt er ook een versje en liedje aangeleerd en wordt er beeldschrift gegeven. Voor ons waren sommige woorden wat raadsels, maar na goed informatie vragen, kunnen we dit nu ook voorbereiden.
Zo moeten we volgende week een lesje geven over de vruchtenschil en de vrucht, dit proberen we ook zo leuk en creatief mogelijk aan te brengen. ☺

We kijken er naar uit!

Dikke Surinaamse zoenen uit het 32 °C-landje ☺

• 19 Februari 2014 - 16:27

Caroline & Jan:

Proficiat met je 21é verjaardag Celine, zo te zien is het best een gezellige boel geweest.
    Een leuk & warm verslag...

• 19 Februari 2014 - 17:52

Stien:

Dit verslagje ontroerd mij ook al weer,
    Celine, jij kent mij wel niet, maar toch wil ik je feliciteren met je 21 ste verjaardag! xxx

Groetjes Stoen

• 20 Februari 2014 - 22:09

Walter Dobbelaere:

Terug genoten van de interessante verslagen met de avonturen van Eline en co. Tevens een dikke proficiat aan Celine, ons weliswaar onbekend maar daarom niet minder genegen.
    Geniet met zijn allen van de combinatie school, ontspanning.
    Groetjes Walter en Liliane